Thursday, June 25, 2009

Bengkel Takhrij Hadis




Salam perjuangan..

Alhamdulillah syukur kepada Allah dengan rahmat dan kurnianya kita diberi nikmat untuk hidup bagi meneruskan perjuangan menegakkan islam..

Insya-Allah pada 1 julai 2009 hari rabu akan diadakan bengkel takhrij siri ke 5 anjuran jabatan al-Quran dan al-sunnah. Diwajibkan kepada semua pelajar diploma semester 5 Akademi Islam dan Sarjana Muda Syariah dengan undang-undang juga terbuka kepada pelajar lain yang ingin sertai terhad kepada 40 orang sahaja.

Program ini bertujuan untuk mendedahkan cara takhrij hadis secara praktikal bagi membezakan antara hadis sahih dan hadis yang tidak sahih. selain itu, dapat menjelaskan kaedah mencari dan menentukan sumber sesuatu hadis, bagi menilai taraf dan kedudukannya dengan menggunakan sumber karya-karya takhrij.

Program ini sangat bermanfaat dan sangat berguna kepada mahasiswa/wi khususnya akademi islam dalam mengenali ilmu takhrij dan mengenal pasti taraf hadis.

akhir kalam, sama-samalah kita dekatkan diri dengan program ilmiah yang mana dilimpahi rahmat dan diberkati Allah s.w.t. InsyaAllah

No comments:

Post a Comment